بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

چکار کنیم به بیماری های گوارشی وداخلی ابتلا پیدا نکنیم ودر صورت بیماریآنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

 

ارتباط اسیدهای چرب غیر اشباع و آلرژی

 

تحقیق جدید از انیستیتو Karolinska در سوئد نشان داد،

ارتباط بین اسیدهای چرب غیر اشباع و آلرژی

سطح بالای اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (polyunsaturated) در خون کودکان با کاهش خطر ابتلا به آسم و التهاب غشا مخاطی بینی (rhinitis) در سن ۱۶ سالگی در ارتباط است. این مطالعه در مجله Allergy and Clinical Immunology به چاپ رسیده است.

بیماری‌های آلرژیک مانند آسم و رینیت بسیار شایع‌اند و غالبا از کودکی شروع می‌شوند. امروزه ما می‌دانیم که خطر بیماری تحت تاثیر عوامل محیطی و ارثی است.

تاکنون، این مطالعه بزرگ‌ترین بررسی صورت گرفته بر روی ارتباط بین سطوح اسیدهای چرب‌ امگا ۶ و امگا ۳ بلندزنجیر در خون و متعاقب آن ابتلا به آسم و سایر بیماری‌های آلرژیک است. این مطالعه به عنوان بخشی از پروژه هم‌گروهی BAMSE در بین متولدین سوئدی بوده و براساس آنالیز اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ در نمونه‌های خونی ۹۴۰ کودک صورت گرفته است.

نتایج نشان می‌دهد کودکانی که در هشت سالگی سطح بالاتری از اسیدهای چرب‌ امگا ۳ بلندزنجیر در خون‌شان دارند، با احتمال کم‌تری در ۱۶ سالگی دچار آسم و رینیت می‌شوند.

سطوح بالای نوعی اسید چرب امگا ۶ به نام آراشیدونیک اسید (Arachidonic acid) با کاهش خطر آسم و رینیت در ۱۶ سالگی، ارتباط دارد. در میان کودکانی که در هشت سالگی به آسم یا رینیت مبتلا می‌شوند، سطوح بالای آرشیدونیک اسید در خون با احتمال بالای عدم وجود علائم در ۱۶ سالگی در ارتباط است.

سرپرست این مطالعه Anna Bergström، محقق انیستیتو پزشکی محیطی (انستیتو Karolinska)، گفت:

از آن‌جایی که آلرژی‌ها غالباً از دوران کودکی شروع می‌شوند، علاقه خاصی به مطالعۀ این موضوع وجود دارد که آیا محیط پیرامون کودکان و شیوه زندگی در ابتلا به این دست بیماری‌ها تاثیرگذار است یا نه.

اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه برای زندگی ضروری هستند؛ مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ که بدن نمی‌تواند آن‌ها را بسازد و باید از طریق غذاهایی مانند مغزها و روغن سبزیجات خاصی تامین شود و اسیدهای چرب امگا ۳ بلندزنجیر که به طور عمده در روغن ماهی یافت می‌شود.

دکتر Anna Bergström گفت:

این نتایج جدید و نتایج یک مطالعه که ما قبلا انجام داده بودیم، دستورالعمل‌های غذایی فعلی مبنی بر دو تا سه بار خوردن ماهی در هفته و تفاوت داشتن ماهی‌هایی با درصد چربی پایین و ماهی‌هایی با درصد چربی بالا را تایید می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی