بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

چکار کنیم به بیماری های گوارشی وداخلی ابتلا پیدا نکنیم ودر صورت بیماریآنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

 

چه چیزی باعث ایجاد مدفوع شناور می شود؟

 

مدفوع انسان اطلاعات زیادی درباره سلامتیش ارائه می کند.  مدفوع شناور یک موضوع رایج است و معمولا نشانه مشکل حادی نیست. گاز، تغییر در رژیم غذایی و عفونت های خفیف می تواند باعث ایجاد چنین شرایطی شود. برخی از شرایط پزشکی زمینه ای هم موجب می شود فرد با مدفوع شناور دائمی روبرو شود. در این مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.

 

 

 علل:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم مدفوع شناور همیشه نشان دهنده موضوع حادی نیست. در بیشتر موارد فرد ممکن است نتواند دلیل این امر را شناسایی کند.  اگر نشانه دیگری وجود نداشته باشد و مدفوع بعد از چند وقت به حالت اولیه اش بازگردد  نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود. برخی از علت های احتمالی عبارت است از :

 مصرف فیبر:

زمانی که مدفوع سفت است احتمال شناور شدنش کمتر است. غذاهای غنی از فیبر به خصوص فیبرهای نامحلول از سفتی مدفوع می کاهند. غذاهای فیبردار مثل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بخشی از رژیم غذایی سالم هستند و شناور شدن مدفوع به خاطر مصرف فیبر می تواند نشانه سلامت شما باشد. زنان 19 الی 50 ساله باید حداقل 25 گرم فیبر در روز مصرف کنند و مردان در همین گروه سنی به حداقل 38 گرم فیبر در روز نیاز دارند. پس فیبر می تواند مدفوع را شل کند.

گاز:

گاز هم می تواند سفتی مدفوع را کمتر نماید. بیشتر غذاهای غنی از فیبر همچون حبوبات، کروم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم باعث ایجاد گاز در معده می شود. برخی از افراد هم وقتی رژیم غذایی شان را تغییر می دهند دچار گاز معده می شوند. اگر بعد از خوردن مواد غذایی جدید یا تغییر رژیم غذایی دچار این شرایط شدید بهتر است بدانید که گاز معده مقصر اصلی ماجراست.

 عفونت معده:

عفونت در سیستم معدی روده ای هم می تواند باعث شناور شدن مدفوع شود. گاهی از اوقات این عفونت باعث ایجاد گاز می شود و تراکم مدفوع را کاهش می دهد. در شرایط دیگر این موضوع توانایی بدن برای جذب مواد مغذی را کاهش می دهد و به سوء جذب یا مدفوع چرب منجر می شود.  بیشتر عفونت های معده موقتی هستند و خود به خود درمان می شوند. شما می توانید مایعات بیشتری در این دوران بنوشید و بیشتر استراحت کنید. اگر نشانه ها بدتر شد یا با گذشت زمان بهبود نیافت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

 اختلالات معدی روده ای:

برخی از اختلالات معدی روده ای هم باعث  شناور شدن مدفوع می شوند. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2015  نشان می دهد 26 درصد از  افرادی که اختلال معدی روده ای همچون IBS دارند با مدفوع شناور دست و پنجه نرم می کنند.

علاوه بر این، سه درصد از افرادی که اختلالات عملکردی معدی روده ای دارند با مدفوع شناور روبرو می شوند. برای برخی از افراد این نوع مدفوع می تواند نشانه اولیه مشکلات معدی روده ای یا مشکلات روده باشد. زمانی که چنین مدفوعی به همراه سایر نشانه ها همچون درد، اسهال، نفخ و یبوست رخ می دهد ممکن است نشان دهنده یک مشکل معدی روده ای باشد.

 سوء جذب:

زمانی که مدفوع بسیار چرب است خیلی زود روان می شود.  مدفوع چربی که روان می شود بدین معنی است که فرد نمی تواند مواد مغذی را از طریق مواد غذایی جذب نماید. برخی از شرایطی که باعث ایجاد سوء جذب می شود عبارت است از :

  • عدم تحمل لاکتوز: عدم تحمل لاکتوز حساسیتی است که فرد به پروتئین موجود در شیر و سایر محصولات لبنی دارد. این موضوع اصلی ترین علت سوء جذب است. افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن ست بعد از مصرف شیر، پنیر و سایر لبنیات اسهال و نفخ را تجربه کنند.
  • اختلالات روده کوچک: اختلالاتی که بر روی روده کوچک اثر می گذارد باعث سوء جذب می شود. افرادی که  بخشی از روده شان برداشته شده است ممکن است سوء جذب را تجربه کنند.
  • بیماری های کبد و صفرا: کبد صفرا تولید می کند و این موضوع به هضم غذاها کمک می نماید. زمانی که صفرای کمی به روده می رسد یا اصلا صفرایی به آن نمی رسد، مدفوع چرب می شود. فرد ممکن است وزن کم کند یا به اسهال مبتلا شود. بیماری های کبدی یا سنگ صفرا می تواند باعث ایجاد چنین شرایطی شود.

 مشکل در پانکراس:

بیماری های پانکراس هم به خاطر سوء جذب ممکن است باعث چرب شدن مدفوع گردد. سوء جذب زمانی رخ می دهد که آنزیم های پانکراس یا صفرا به درستی به روده نمی رسند.  نتیجه این امر مدفوع چربی است که شناور می شود یا شستنش سخت است.مدفوع ممکن است سفید یا بسیار رنگ پریده باشد.  حادترین اختلال پانکراس سرطان آن است. شرایط دیگری هم ممکن است به روان شدن مدفوع منجر شود. بر اساس نشانه هایی که فرد دارد نمی توان بیماری های پانکراس را تشخیص داد. این ها بیماری های جدی هستند و باید به سرعت درمان شوند.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مدفوع شناور دارید زیاد نباید نگران شوید. با اینحال اگر نشانه ها همچنان باقی بود پزشک می تواند شرایط شما را تشخیص دهد. اگر شرایط زیر را داشتید حتما با پزشک مشورت کنید:

  • مدفوع روانی که ظاهر چرب دارد و نشانه ها بعد از چند روز هنوز دیده می شود
  • فردی که یبوست یا اسهال مزمن را تجربه می کند.
  • مدفوع بسیار روشن یا رنگ پریده است
  • فرد بدون تلاش کردن وزن کم می کند.
  • فردی که بیماری دارد و عادت های دفع مدفوعش عوض می شود
  • فردی که ادرار بسیار تیره ای دارد

اگر موارد  زیر را تجربه کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • نوزاد شما اسهال شدید و نشانه های کمبود آب را دارد
  • به همراه مدفوع روان تب بالایی هم دارید
  • درد شدیدی در قسمت بالایی شکم به خصوص سمت راست دارید.

 سخن نهایی:

مدفوع روشی است که بدن به کمک آن مواد زائد را دفع می کند و معمولا نشان دهنده رژیم غذایی فرد است. مدفوع شناور، تغییر در رنگ مدفوع و سایر تغییرات موقتی در عادت های دفع مدفوع معمولا نشانه مشکل حادی نیستند.  اگر این نشانه ها بدتر شد یا خود به خود درمان نگردید بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید.

  • ۹۸/۰۳/۲۶
  • ظفر شهریاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی