بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

چکار کنیم به بیماری های گوارشی وداخلی ابتلا پیدا نکنیم ودر صورت بیماریآنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰

 

چگونه سطح اسید اوریک را به طور طبیعی پایین بیاوریم؟

 

نقرس نوعی آرتریت است که به هنگام بالا رفتن غیر طبیعی سطح اسید اوریک در بدن توسعه پیدا می کند. اسید اوریک کریستال هایی را در مفاصل تشکیل می دهد و این موضوع موجب می شود تورم  شدید و دردناکی در بدن ایجاد گردد.

 

برای درمان نقرس برخی ها به دارو نیاز دارند اما تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند مفید باشد. پایین آوردن سطح اسید اوریک خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد و حتی از بروز مشکلات بعدی پیشگیری می نماید. با اینحال خطر ابتلا به نقرس به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و برای پیشگیری از آن باید با پزشک تان مشورت کنید. در این مقاله قصد داریم روش های طبیعی را بیان کنیم که به شما کمک می کند سطح اسید اوریک تان را به طور طبیعی پایین بیاورید.

 

مصرف غذاهای غنی از پورین را محدود کنید:

پورین ترکیبی است که به طور طبیعی در برخی از مواد غذایی یافت می شود. زمانی که بدن پورین را تجزیه می کند اسید اوریک تولید می شود. فرآیند متابولیزه کردن غذاهای غنی از پورین می تواند به نقرس منجر شود.  برخی از غذاهایی که غنی از پورین هستند مزایای زیادی برای بدن هم دارند. به همین خاطر نمی توان مصرف آن ها را به طور کلی از رژیم غذایی حذف کرد. شما باید به دنبال کاهش مصرف پورین باشید. غذاهایی که غنی از پورین هستند عبارتند از :

  • ماهی هایی همچون ساردین و تن ماهی
  • غذاهایی که چربی بالایی دارند همچون لبنیات پرچرب و گوشت قرمز
  • غذاهای شکردار و نوشیدنی هایی که شکر دارند.

غذاهایی که محتوای پورین متوسطی دارند:

  • بیشتر گوشت ها مثل گوشت گاو
  • مرغ

غذاهایی که پورین خیلی کمی دارند مصرف کنید:

با تغییر رژیم غذایی از غذاهایی با پورین بالا به غذاهایی با پورین پایین می توانید سطح اسید اوریک بدنتان را به طور طبیعی کاهش دهید. غذاهایی که محتوای پورین بسیار کمی دارند عبارتند از :

  • محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب
  • کره بادام زمینی و بیشتر آجیل ها
  • بیشتر میوه ها و سبزیجات
  • قهوه
  • برنج ، نان کامل و سیب زمینی

تغییر لبنیات از پرچرب به کم چرب به تنهایی نمی تواند شما را از شر نقرس خلاص کند اما می تواند از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نماید. باید توجه داشته باشید افرادی که نقرس دارند همیشه رژیم غذایی پر از پورینی نداشته اند. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم ابتلا به نقرس فاکتورهای دیگری هم دارد. برخی از این فاکتورها دربرگیرنده ژنتیک است.

 از مصرف داروهایی که سطح اسید اوریک را بالا می برند اجتناب کنید:

برخی از داروها هم هستند می توانند سطح اسید اوریک را افزایش دهند. این داروها در برگیرنده موارد زیر هستند:

  • داروهای ادرارآور
  • داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند
  • اسپرین با دوز پایین

داروهایی که سطح اسید اوریک را افزایش می دهند ممکن است برای بدن مفید باشند و افراد به آن احتیاج داشته باشند. با اینحال بهترین کار این است که با پزشک تان مشورت کنید و ببینید می توانید دارویتان را تغییر دهید یا خیر.

 وزن بدنتان را در حد سالم نگه دارید:

نگه داشتن وزن بدن در مقدار سالم می تواند خطر افزایش نشانه های نقرس را بیشتر کند.  چاقی خطر نقرس را به خصوص در افرادی که جوانتر هستند افزایش می دهد. اضافه وزن داشتن هم می تواند خطر ابتلای افراد به سندرم متابولیک را بیشتر کند. این موضوع فشار خون و کلسترول را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم بیشتر می کند. با اینکه چنین اثراتی به تنهایی مضر هستند اما اضافه وزن داشتن می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد و خطر نقرس را بیشتر کند.  کاهش سریع وزن  هم می تواند سطح اسید اوریک را کاهش دهد. به همین خاطر افراد باید به دنبال کاهش تدریجی وزنشان باشند و در طولانی مدت برنامه کاهش وزنی برای خودشان ترتیب دهند.

از مصرف الکل و سایر نوشیدنی های شکردار خودداری کنید:

مصرف زیاد الکل و نوشیدنی های شکردار مثل نوشابه می تواند خطر ابتلا به نقرس را بیشتر کند. این نوشیدنی ها کالری غیر ضروری به رژیم غذایی اضافه می کنند و باعث افزایش وزن می شوند. این موضوع هم موجب می شود سطح اسید اوریک در بدن افزایش یابد.

 قهوه بنوشید:

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند کمتر از دیگران به نقرس مبتلا می شوند. به عنوان مثال یکی از مطالعات انجام شده در سال 2010 نشان می دهد با فزایش مصرف قهوه خطر ابتلا به نقرس هم کاهش پیدا می کند. زنانی که یک الی سه فنجان قهوه در روز نوشیده بودند 22 درصد کمتر از دیگران به نقرس مبتلا شدند.  زنانی که بیش از 4 فنجان قهوه در روز نوشیده بودند هم 57 درصد کمتر از دیگران با چنین شرایطی روبرو شدند. مطالعات دیگری هم نشان می دهد مصرف قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.  از آنجایی که افراد مبتلا به نقرس بیشتر از دیگران به بیماری های قلبی عروقی مبتل می شوند نوشیدن قهوه می تواند به آن ها کمک کند سلامت کلی شان را بهبود ببخشد.  مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را افزایش می دهد و خطر شکستگی استخوان در زنان را بیشتر می کند. به همین خاطر باید با پزشک تان در این مورد مشورت کنید.

 

 سعی کنید از مکمل های ویتامین C استفاده نمایید:

 

مصرف ویتامین C می تواند سطح اسید اوریک را به طور طبیعی کاهش دهد و خطر ابتلای افراد به بیماری نقرس را کمتر نماید. تحقیقات انجام شده به طور کامل اثر ویتامین C در درمان یا پیشگیری از نقرس را تایید نکرده است.

 از گیلاس  استفاده کنید:

تحقیقات اولیه نشان می دهدگیلاس می تواند خطر ابتلا به حملات نقرس را به خصوص در افرادی که سابقه این بیماری را داشتند کاهش دهد.یکی از مطالعات انجام شده در سال 2012، 633 نفر از افرادی که نقرس داشتند را مورد بررسی قرار داد. این افراد از گیلاس استفاده کرده بودند و حملاتشان کاهش یافته بود.

 خلاصه:

نقرس شرایط دردناکی است که اغلب در کنار شرایط دیگری بروز می کند. با اینکه سبک زندگی سالم می تواند حملات آن را کاهش دهد اما برای درمانش کافی نیست. برخی از افرادی که رژیم غذایی متعادلی دارند باز هم به نقرس مبتلا می شوند. استفاده از دارو هم ممکن است از بروز درد پیشگیری کند. بهترین کار این است که سطح اسید اوریک تان را به طور طبیعی کاهش دهید و درباره روش های درمانی با پزشکتان مشورت کنید.

  • ۹۸/۰۳/۲۱
  • ظفر شهریاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی