بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

بیماری های گوارش

بیماری های داخلی و معده

چکار کنیم به بیماری های گوارشی وداخلی ابتلا پیدا نکنیم ودر صورت بیماریآنرا درمان کنیم

  • ۰
  • ۰


چه چیزی باعث ایجاد درد شدید شکمی می شود که می اید و می رود؟


دردهای شدید شکمی باعث می شوند فرد احساس بسیار بدی داشته باشد و حتی نتواند حرکت کند. زمانی که درد آرام می شود، اضطراب مربوط به دردهای بعدی که ممکن است به سراغ فرد بیاید او را ازار می دهد. درد شدید شکمی یک موضوع رایج است و معمولا نشانه مشکل پزشکی حادی نیست. حتی زمانی که علل زمینه ای جدی وجود دارد به کمک درمان های سریع می توان جلوی درد بیشتر را گرفت. در این مقاله قصد داریم علت های درد شکمی شدید را که می آیند و می روند با هم مرور کنیم.

 علل:

تشخیص علت دردهای شکمی شدیدی که ثابت نیستند  کمی دشوار است. بهترین کار این است که از سایر نشانه ها و  فاکتورهای مهمی که وجود دارد یادداشت بردارید. برخی از علل چنین دردی در برگیرنده موارد زیر است:

گاز شکمی:

گاز و نفخ جزو مشکلات رایجی هستند که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. اگرچه گاز شکمی باعث ایجاد اسیب طولانی مدت نمی شود اما درد ناشی از آن می تواند خفیف تا شدید باشد. مشکلات متعددی هست که باعث تولید گاز در شکم می شود. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای بدون نسخه می توانند به کاهش گاز شکمی کمک کنند. درمان های زیادی برای این شرایط وجود دارد. برخی از افراد با استفاده از پد گرم یا ماساژ می توانند از شر چنین موضوعی خلاص شوند.

 ویروس های شکمی:

ویروس های شکمی هم می توانند گرفتگی شدیدی در شکم ایجاد کنند. این گرفتگی با استفراغ هم همراه است. نشانه های ویروس شکمی ممکن است برای چند روز دوام داشته باشد . برخی از افراد در این شرایط با تب و درد عضلات هم دست و پنجه نرم می کنند. این ویروس ها معمولا در طول چند روز بهبود می یابند. باید آب و مایعات زیادی در این دوران بنوشید.

 درد و اسیب های عضلانی:

استفاده بیش از حد از عضلات، سبک زندگی ساکن و ترومای ناشی از افتادن یا اسیب می تواند درد شکمی شدید را ایجاد کند. اسیب به عضلات مشکل اورژانسی محسوب نمی شود. بیشتر افراد با کمی استراحت، استفاده از پک های سرد و گرم و ماساژ می توانند بهتر شوند.

مشکلات کبد و کیسه صفرا:

درد در قسمت بالای شکم  و سمت راست که می آید و می رود می تواند نشانه مشکلات کیسه صفرا همچون سنگ کیسه صفرا باشد.

سنگ های کیسه صفرا می توانند مجرای کیسه صفرا را مسدود کنند و هضم را دشوارتر سازند. همین امر باعث ایجاد درد بعد از خوردن می شود.  گاهی از اوقات سنگ کیسه صفرا خود به خود دفع می شود. اگر چنین نشد باید از پزشک کمک بگیرید.

 اختلالات گوارشی:

طیف وسیعی از اختلالات گوارشی باعث ایجاد درد شکمی شدید می شود. در بیشتر موارد درد بعد از وعده غذایی بدتر می گردد. برخی از این اختلالات عبارت است از :

  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بیماری التهابی روده
  • حساسیت به مواد غذایی
  • بیماری سلیاک

این اختلالات گوارشی می تواند درد شدیدی ایجاد کند. نوشتن مواد غذایی که می خورید به پزشک کمک می کند مشکلات موجود را تشخیص دهد و برنامه درمانی مناسب برایتان فراهم آورد.

 گرفتگی های قاعدگی:

گرفتگی های قاعدگی هم در برخی از شرایط باعث ایجاد درد شدید شکمی می شود.  چنین دردهایی ممکن است تنها یک بخش از شکم را تحت تاثیر قرار دهد یا به کمر و پاها هم توسعه یابد. برخی از افراد در این شرایط اسهال یا حالت تهوع را هم تجربه می کنند.

دردهای قاعدگی ممکن است در طول دوره قاعدگی یا قبل از آن رخ دهد. استفاده از پد گرم، مسکن های بدون نسخه و کمی کشش می تواند به تسکین چنین دردهایی کمک کند. این دردها خطرناک نیستند اما گرفتگی های شدید می توانند زندگی روزمره فرد را مختل کنند. اگر چنین مشکلی دارید باید با پزشک مشورت کنید.

 کیست تخمدان:

کیست در تخمدان موضوع رایجی است و معمولا بی خطر محسوب می شود. بیشتر افراد اصلا متوجه حضور چنین کیست هایی نمی شوند. بیشتر این کیست ها بعد از چند ماه ناپدید می شوند. گاهی از اوقات کیست تخمدان می تواند درد شکمی شدیدی ایجاد کند.

  • ۹۸/۰۴/۰۱
  • ظفر شهریاری

نظرات (۱)

  • ابوالفضل مهدوی فر
  • بسیار عالی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی